„Polska na talerzu 2013” - raport

Co trzeci Polak nie jada poza domem. Pizza, makarony na włoską nutę i tradycyjne dania kuchni polskiej – to potrawy, które najchętniej wybieramy w lokalu.

Jednocześnie dla polskich konsumentów najważniejszy jest społeczny i utylitarny wymiar stołowania się na mieście, co potwierdza raport firmy MAKRO Cash & Carry „Polska na talerzu 2013”.

- Co trzeci Polak w ogóle nie stołuje się poza domem. Konsumenci potwierdzają, że taka sytuacja spowodowana jestinfografika_miasto_1 przede wszystkich względami finansowymi – mówi Anna Karasińska, kierownik działu badawczego Instytutu Badania Opinii „Homo Homini“. – Wśród osób kupujących posiłki poza domem, wyraźnie dominują mężczyźni – dodaje.  Jednocześnie bardzo liczna grupa respondentów badania opinii przeprowadzonego na potrzeby raportu „Polska na talerzu 2013“ preferuje samodzielne przyrządzanie posiłków i jedzenie ich w domu.

Druga pod względem liczebnym grupa badanych deklaruje, że jada na mieście sporadycznie, bo rzadziej niż raz na kwartał (17,1%). Co trzecia osoba deklarująca stołowanie się poza domem wskazuje natomiast, że czyni to częściej niż 3 lata temu. Tendencja ta jest szczególnie widoczna wśród mieszkańców metropolii dużych miast.

Najważniejszym i najczęstszym posiłkiem spożywanym przez Polaków poza domem jest obiad (wskazany przez około 80% respondentów). Chętnie „na mieście” jadamy również kolację (15%). Badanie potwierdza brak zwyczaju zamawiania śniadań w lokalach gastronomicznych, choć w ubiegłym roku media poświęciły dużo infografika_miasto_2 uwagi spożywaniu tego posiłku poza domem, pokazując je jako nowy trend, widoczny w największych polskich miastach jak Warszawa czy Kraków.

Jedzenie „na mieście” ma dla Polaków wyraźny wymiar społeczny. Ponad połowa respondentów wskazuje spotkania towarzyskie oraz celebrowanie specjalnych okazji jako główny powód wyjścia do lokali gastronomicznych. Z drugiej strony równie istotny jest dla nas utylitarny charakter tej czynności – niemal co trzeci Polak potwierdza, że dla własnej wygody jada posiłki poza domem, np. w miejscu pracy czy nauki.

Co drugi Polak jedząc poza domem, wybiera lokale serwujące tradycyjną kuchnię polską, natomiast aż 27% decyduje się na miejsca specjalizujące się w kuchni włoskiej. Na trzecim miejscu pod względem popularności plasuje się kuchnia azjatycka. Najchętniej wybieranym typem lokalu jest nadal restauracja z obsługą kelnerską, dużą popularnością cieszą się również bary z kuchnią domową i pizzerie.

- Z chęcią poszukiwania egzotycznych smaków nadal wygrywa przywiązanie do rodzimej kuchni, której dania cieszą sięinfografika_miasto_3 największą popularnością wśród polskich konsumentów (47,6%).

Na kolejnych pozycjach plasują się pizza, makaron i dania kuchni azjatyckiej. Takie trendy potwierdzają również nasi klienci Horeca, którzy szkolą się u nas najchętniej w obszarze kuchni polskiej i włoskiej – mówi Anna Kaczor, menedżer ds. grupy klientów Horeca w firmie MAKRO.

Warto zwrócić uwagę na pewne rozwarstwienie ekonomiczne jadających „na mieście” – dwie najliczniejsze grupy respondentów deklarują przeznaczanie na jednorazowy posiłek poza domem odpowiednio: ponad 45 złotych oraz 10-25 złotych. Zdecydowana większość ankietowanych (72,5%) potwierdza, że ocenia i rekomenduje odwiedzane lokale. Najczęściej dokonują oni rekomendacji w tradycyjny sposób – podczas spotkań ze znajomymi (83,9%).

Badanie w ramach raportu „Polska na talerzu 2013” na zlecenie firmy MAKRO Cash & Carry przeprowadził w lutym 2013 r. Instytut Badania Opinii „Homo Homini”, na próbie reprezentatywnej N = 1000.