13 stycznia obchodzimy Dzień Polskiej Wódki

13 stycznia obchodzimy Dzień Polskiej Wódki. Polska Wódka została doceniona wpisaniem na listę chronionych oznaczeń geograficznych, podobnie jak Scotch Whisky czy francuski Cognac.

Od kilku lat działania edukacyjne na temat historii oraz tradycji naszego narodowego trunku prowadzi Stowarzyszenie Polska Wódka. Jej wielowiekową bogatą historię oraz proces produkcji można poznać w Muzeum Polskiej Wódki na terenie dawnej Wytwórni Wódek „Koneser”, na warszawskiej Pradze-Północ.

Aby chronić tradycyjną recepturę i sposób produkcji wódki, 13 stycznia 2013 r. weszła w życie obecna definicja „Polska Wódka / Polish Vodka” (Pierwsza definicja Polskiej Wódki była wprowadzona w 2006 r. Ustawą o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych), zgodnie z którą musi być ona wyprodukowana z tradycyjnych i pochodzących z Polski zbóż: żyta, jęczmienia, owsa, pszenicy, pszenżyta albo ziemniaków wyrosłych na polskiej ziemi.

Po drugie, poza krajowym pochodzeniem surowców, wszystkie etapy produkcji (poza butelkowaniem) muszą odbywać się na terenie Polski. Tylko produkty alkoholowe spełniające te kryteria mogą być nazywane Polską Wódką.

Polska jest największym producentem wódki w Unii Europejskiej oraz czwartym na świecie po Rosji, USA i Ukrainie. Co więcej, według faktów historycznych, to właśnie nasz kraj jest uznawany za ojczyznę wódki, choć fakt ten nie jest jeszcze powszechnie znany.

- Wódka, szczególnie z segmentu premium, była w 2020 roku najpopularniejszym trunkiem - zauważa Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka. - Około 42 proc. alkoholu mocnego sprzedawanego w on-trade to była właśnie wódka. Dzieje się tak dlatego, że wódka, a szczególnie Polska Wódka, czyli ta, która spełnia kryteria chronionego oznaczenia geograficznego, jest wspaniałą bazą do równie wyśmienitych koktajli. Jeden z najbardziej popularnych koktajli w koktajlbarach to wódka&sour. Niemniej jednak nadal prym wiedzie konsumpcja wódki pitej w kieliszkach. Co ciekawe, degustacja alkoholi przesuwa się z godzin nocnych na godziny 18-20, co powoduje rozwój lokali całotygodniowych. Polska Wódka, chronione oznaczenie geograficzne i wódka wyprodukowana w Polsce są nadal silną pozycją w kanale HoReCa, chętnie wybieraną przez konsumentów. Uważam, że w najbliższym czasie ten trend się nie zmieni. Chciałbym podkreślić, że z troską odnosimy się do problemów sektora HoReCa w czasie pandemii. Polskie restauracje i bary, polska gościnność, czego emanacją jest polski stół, słynie z doskonałych potraw i wyśmienitych trunków, w tym Polskiej Wódki dla której HoReCa jest doskonałą witryną promocyjną.